NYHETSARKIVET
4 sep 2007 14:42
Familjer målgrupp för Telias UMA-satsning
Det är familjehushåll som är målgruppen när Telia nu lanserar sin UMA-tjänst Home Free. Det säger Håkan Dahlström, chef för TeliaSoneras affärsområde för mobiltjänster i Sverige, säger Håkan Dahlström, till Telekomnyheterna.

- Home Free ger kunden det bästa av den fasta telefonins prisplaner och mobiltelefonens mobilitet. De som kommer att ha mest nytta av detta är familjer där man behöver ha ett telefonnummer som går till hemmet och de som är där.

Home Free är en tjänst som gör det möjligt att använda mobiltelefonen även för samtal i det fasta nätet när man är hemma. Detta sker genom en koppling till bredbandet genom w-lan. När kunden är hemma ringer han eller hon till vanlig fasttelefonitaxa.

Telias tjänst Home Free är tekniskt likadan som den UMA-tjänst som lanserades i Danmark för drygt ett år sedan. Det som skiljer den danska lanseringen från den svenska är att Samsung-telefonerna nu bytts mot Nokias gsm/edge-telefon 6086.

- Det finns inga 3G-telefoner som fungerar med UMA i dagsläget och då ansåg vi att det här var den bästa telefonen just nu, säger Håkan Dahlström.

TeliaSonera kommer att börja leverera sin Home Free-lösning den 28 september och redan nu kan hugade spekulanter anmäla sitt intresse på Telias hemsida www.telia.se/homefree.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108