De svenska stadsnäten lider allt emellanåt av att man har helt olika prissättningar och wholesale-produkterbjudanden beroende på vilket nät man går till. Nu ska Svenska Stadsnätsföreningen, SSNf, försöka sätta punkt på detta genom att ta fram enhetliga erbjudandeutformningar för svartfiber, kapacitet och generellt när det gäller prismodeller.
I våras gjorde vi en förstudie under ledning av Anders Nyman, vd för Triangelbolaget. Nu har vi beslutat oss för att gå vidare och skapa ett affärsutvecklingsprojekt som ska ta fram modeller för ett unisont produkterbjudande inom svartfiber, kapacitet samt se över prismodellen för produkterna. Syftet med detta är att göra det lättare för andra operatörer att köpa av stadsnäten, säger Mikael Ek, vd för Svenska Stadsnätsförningen, till Telekomnyheterna.
Tanken är att tre arbetsgrupper ska tillsättas inom kort och att dessa ska presentera färdiga förslag i december i år. Därefter är målbilden att de nya produkterna och prismodellen ska vara implementerad hos stadsnäten senast den 1 juli 2012.
Vi upplever en stor efterfrågan av produkter, inte minst från mobiloperatörerna som rullar ut 4G, och då är det viktigt för oss att ge dessa bästa möjliga förutsättningar att kunna förenkla affärerna och jämföra stadsnätens villkor och priser, säger Mikael Ek.