Antalet registrerade konsumentklagomål hos Post- och telestyrelsen ökade kraftigt under augusti månad i år, jämfört med motsvarande period förra året. Störst var ökningen inom kategorin Teknikskiftet, det vill säga nedsläckningen av Telias kopparnät, som fick fjorton klagomål, jämfört med noll förra året.
Här är en sammanställning av antalet klagomål under augusti, kategori för kategori. Augusti 2010 inom parentes:
Abonnemang 35 (19)
Abonnentförteckning 1 (0)
ADSL 6 (2)
Avlyssning 1 (0)
Avtalsvillkor 14 (7)
Driftsavbrott 22 (15)
Fibernät 1 (0)
Förval 0 (1)
Kundtjänst 8 (6)
Marknadsföring och spam 17 (14)
Mobilt bredband 11 (3)
Nummerportabilitet 3 (6)
Nummerupplysning 1 (1)
Räkning 5 (7)
Samtalsspärr 1 (0)
Teknikskiftet 14 (0)
Trafikuppgifter 0 (0)
Tystnadsplikt 0 (1)
Övrigt 24 (11)
SUMMA 164 (93)