NYHETSARKIVET
19 sep 2011 12:09
PTS får två miljoner för rådgivning på landsbygden
På torsdagens regeringssammanträde beslutades att ge Post- och telestyrelsen två miljoner för att starta upp konsumentrådgivning till landsbygden. Anledningen är de personer som upplever problem i samband med att Telias fasta telenät monteras ner till fördel för mobiltelefoni. Uppdraget ska påbörjas omgående.

”Det behövs både mer och bättre information för att hjälpa den enskilda konsumenten. Står du utan fungerande telefoni ska du känna att staten tar din oro och frustration på allvar. Därför får nu PTS i uppdrag att upprätta en slags ombudsmannafunktion dit du kan vända dig”, säger IT- och regionminister Anna-Karin Hatt i en presskommentar.

PTS får själv bestämma hur informationsinsatsen ska se ut i detalj. Avsikten är dock att konsumenterna med hjälp av den oberoende rådgivningen ska kunna få information och svar på tekniska frågor gällande omställningen, liksom kunskap om vilka rättigheter de har som abonnenter.

Mycket talar för att denna nya rådgivare tillsätts för att få tyst på den politiska oppositionens hårda kampanj mot nedläggningen av det fasta nätet i glesbygden.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108