Rikspolisstyrelsen har i en upphandling valt Telia för all samtalshantering, fast och mobil telefoni samt mobilt bredband. Avtalen är värda över 100 miljoner kr. Totalt rör det sig om 26 000 mobilabonnemang och 7 000 abonnemang för mobilt bredband.
Få svenska myndigheter är lika kommunikationsintensiva och ställer samma krav på sina kommunikationslösningar. Jag är stolt över förtroendet och att vi får möjligheten att bidra till att utveckla verksamheten hos en kund med en så samhällskritisk funktion, säger Jan Pettersson, chef för offentlig sektor på Telia, i ett pressmeddelande.
Avtalet om Kontaktcenter löper på två år med en option på ytterligare två år till ett värde av omkring 18 miljoner kr. Det gäller hantering av polisens nummer 114 14 med omkring 5,5 miljoner inkommande samtal per år. Avtalet om fast och mobil telefoni löper även det på två år med en option på ytterligare två år. Avtalsvärdet är cirka 90 miljoner kr.