I dag gick Bahnhof ut med ett något kryptiskt pressmeddelande om att man kommer att dra igång egen TV-distribution. Men det framgår inte mer än att det blir ett hundratal kanaler och en räckvidd på fler än 100 000 abonnenter.
Det är mer för att vi vill flagga att vi har inlett en satsning och fått avtal på plats. Vi rullar ut under Q4 i ett 40-tal stadsnät som vi har gjort klart med. Bland annat i Stockholm, säger Klas Westholm, vd för Bahnhof, till Telekomnyheterna.
När det gäller vilka hundra kanaler som kommer att erbjudas så hänvisar han dock till publiceringen av kanalpaketen som kommer att ske inom någon månad eller två. Detsamma gäller leverantör av boxarna.
TN: Varför satsar ni på TV?
Vi ser att det finns en oro på marknaden. Nu vill vi hitta en position och ta en egen nisch för TV.
TN: Hur stor del av marknaden kan stadsnätsoperatörerna ta?
Det är givetvis svårt att konkurrera med de största TV-distributörerna. Min tanke är att stadsnät kommer att växa till sig på TV-marknaden. Men för oss är stadsnät bara ett steg. Vi vill även försöka ta en del bostadsrättsföreningar, säger han och fortsätter:
Vi börjar från noll och har alla chanser att växa. Nu blir vi en komplett leverantör med TV och kommande mobiltelefoni-lansering. Det är viktigt både mot privatmarknaden och mot företag.
TN: Hur många TV-kunder kan ni ha om, säg ett år?
Jag gissar att vi kan ha 10 000 kunder om ett år, säger Klas Westholm.