NYHETSARKIVET
10 okt 2011 12:24
Kraftig ökning av konsumentklagomål hos PTS i september
Antalet konsumentklagomål hos Post- och telestyrelsen ökade kraftigt under september månad jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av aktuell statistik från PTS.

Främst är det klagomål på avtalsvillkor, driftsavbrott, mobilt bredband och teknikskiftet som har ökat. Att antalet klagomål på teknikskiftet har ökat från noll till 28 beror främst på den debatt om nedläggningen av Telias kopparnät som pågick i media under slutet av september månad.

Här är klagomålen till PTS under september månad per kategori (september månad 2010 inom parentes):

Abonnemang: 25 (34)
Abonnentförteckning: 3 (1)
ADSL: 5 (4)
Avlyssning: 1 (0)
Avtalsvillkor: 12 (11)
Driftsavbrott: 31 (22)
Fibernät: 1 (0)
Förval: 0 (0)
Kundtjänst: 7 (7)
Lagring: 0 (0)
Marknadsföring och spam: 18 (23)
Mobilt bredband: 11 (1)
Nummerportabilitet: 5 (5)
Nummerpresentation: 0 (0)
Nummerupplysning: 0 (1)
Räkning: 6 (7)
Samtalsspärr: 0 (0)
Telefonkort: 0 (0)
Teknikskiftet: 28 (0)
Trafikuppgifter: 0 (0)
Tystnadsplikt: 1 (0)
Övrigt: 9 (13)

SUMMA: 163 (129)
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108