Mobiloperatören 3 redovisar en kundtillväxt på 74 000 kunder i Skandinavien under årets tredje kvartal. Därmed tycks det som om operatören åter har börjat få fart på försäljningen i Danmark, där det pågående priskriget på mobilmarknaden har gått hårt åt 3.
Vi ser tillväxt både i Sverige och Danmark under det gångna kvartalet, även om tillväxten är störst i Sverige. Att vi har tillväxt i Danmark beror främst på att vi har fokuserat på att låta vårt danska lågprisvarumärke Oister få vara med och ta konkurrensen, säger Peder Ramel, vd för 3 i Skandinavien, till Telekomnyheterna.
Kundtillväxten under Q3 i år är den bästa sedan motsvarande period förra året, då 3 hade en nettotillväxt på 82 000 kunder.
3s genomsnittsintäkt per kund och månad, arpu, har under kvartalet minskat till 316 kr (336 kr Q3 2010) samtidigt som intäkten från datarelaterade tjänster har ökat marginellt till 142,2 kr per månad (141,1 kr per månad). Därmed står de datarelaterade tjänsterna för 45 procent av kundintäkterna (42 procent). Andelen kontantkortskunder har ökat till 14 procent (13 procent).