Det mobila bredbandet står för närmare hälften av Telenor Sveriges nettotillväxt av mobilkunder under årets tredje kvartal. Det visar bolagets kvartalsredovisning som blev offentlig i dag. 23 000 abonnemang av den totala abonnemangstillväxten på 47 000 kom från mobila bredbandskunder. Den totala kundtillväxten hos Telenor uppgick under kvartalet till 38 000 kunder, då Telenor förlorade 9 000 kontantkortskunder.
Trots Telenors uttalade mål om fokusering på de kunder som ringer mycket, så visar Telekomnyheternas statistik att Telenorkunderna i genomsnitt omsätter mindre pengar per abonnent och månad under Q3 i år, jämfört med motsvarande period förra året. 328,2 kr, jämfört med 335,6 kr per abonnent och månad under Q3 2010.
Vi har en fortsatt god kundtillväxt både på tal- och dataabonnemang och passerar en viktig milstolpe med en halv miljon företagskunder. Samtidigt gör vi en omfattande modernisering av fiber/LAN-nätet med högre hastigheter och bättre kapacitet för Bredbandsbolagets kunder som resultat, säger Lars-Åke Norling, vd för Telenor Sverige, i en presskommentar.
På den ekonomiska sidan minskade Telenor Sveriges omsättning med 4 miljoner kr till 2 797 miljoner kr (2 801 miljoner kr Q3 2010), varav 2 124 miljoner kr kom från mobilsidan (2 067 miljoner kr) och 673 miljoner kr (734 miljoner kr) från fastnätssidan. Bolagets ebitda-resultat förbättrades till 778 miljoner kr (718 miljoner kr) vilket ger en ebitda-marginal på 27,8 procent (25,6 procent).