Telia har missat att fakturera sina TV-kunder på ett sammanlagt belopp om 6,4 miljoner kr. Det står klart sedan operatören har uppdagat att 2 000 kunder som har haft TV4:s kanalpaket inte har betalat någon månadsavgift sedan den 26 november 2008.
Under 2007 tackade du ja till ett erbjudande om att få kanalpaket TV4 kostnadsfritt t.o.m. 25 november 2008. Därefter skulle ordinarie pris gälla, men ett fel inträffade och kanalpaket TV4 fortsatte vara kostnadsfritt. Felaktigheten har nu justerats och du kommer fr.o.m. den 10 oktober betala 89 kr/månad, skriver Telia i ett brev till de drabbade kunderna.
Det rör sig om cirka 2 000 TV-kunder som under en treårsperiod haft Kanalpaket TV4 utan att de blivit debiterade. Ingen kund kommer att debiteras i efterhand. Vi beklagar det inträffade, säger Lars Joelsson på TeliaSoneras presstjänst till Telekomnyheterna.
Det är inte första gången som Telia upptäcker missar i sina faktureringsrutiner. Tidigare i år uppdagade Telia att man hade glömt att debitera för mobilsamtal från abonnemanget Telia till vänner köpta före mars månad 2010, till Halebop-kunder, trots att det stod i prislistan att fria samtal bara gällde till Telia-kunder.