Telias lansering av Smart är det första stora steget mot att omvandla Telia till ett riktigt serviceföretag.
- Genom att vi nu får ett routrat nät hemma hos kunden så kan vi erbjuda en helt ny nivå av distansservice mot kunderna. Våra tekniker kan koppla upp sig mot gateway-boxen och se precis vilka programversioner som finns i de olika produkter som kunden använder, för att om så behövs uppgradera dessa på distans, säger Erik Hallberg, ansvarig för bredbandstjänster på TeliaSonera i Sverige, till Telekomnyheterna.
Enligt Erik Hallberg är dagens lansering bara början på Telias satsning för att föra samman hemmets kommunikation via bredbandsnätet. Det här är en enormt stor satsning från vår sida, och det vi nu börjar leverera är hjärtat i satsningen, säger Erik Hallberg.
TN: Ni tar 29 kr per månad för den nya tjänsten. Varför tar ni betalt för tjänsten när det är ni som bör vara vinnarna genom minskade kostnader för support när teknikerna nu kan koppla upp sig direkt mot kundernas utrustning?
- Kundens fördelar är att det inte behövs någon krånglig installation eller support när det gäller produkter kopplade till Smart. Dessutom försvinner alla kabelhärvor. Vi tror att kunderna är beredda att betala för att slippa krånglet.
TN: Vem har levererat den här lösningen till er och när kommer ni att kunna leverera till slutkund?
- Det är franska Thomson som levererar det här åt oss. Vi räknar med att kunna börja leverera tjänsten till kund inom 6-8 veckor.