Hi3G Access, som driver operatören 3 i Skandinavien, har vilselett marknaden med sin annonsrubrik "Gratis är gott - LG U890 är godare". Det anser MarknadsEtiska Rådet, MER.
"Annonsens rubriker ger därför en starkt överdriven bild av erbjudandets förmånlighet. Härtill kommer att sedan länge etablerad praxis enligt såväl Grundregler för reklam som marknadsföringslagen innebär att ordet "gratis" får användas i marknadsföring endast för det fall att det inte krävs någon som helst ekonomisk motprestation av den som erbjudandet riktas till. Ordet ?gratis? har således använts på ett felaktigt sätt i annonsens rubrik. Av båda dessa skäl är annonsen vilseledande, och den strider därför mot artikel 5 i Grundregler för reklam", skriver MER.
- Vi har aldrig sagt att någonting är gratis, vi har bara sagt att LG U890 är godare. MER har gjort en hårdare tolkning än vad vi gjort i den här frågan och vi kommer att rätta oss efter deras bedömning, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på 3, till Telekomnyheterna.
Här kan du läsa hela MER:s bedömning om 3:s annons: http://www.marknadsetiskaradet.org/index.php?ID=10935