Telekombranschen får i genomsnitt tre av sju stjärnor både när det gäller miljö och mänskliga rättigheter. Det visar Folksams index för ansvarsfullt företagande som presenterades i dag, och som mäter de noterade bolag i flera branscher.
Bäst när det gäller miljö placerar sig DGC One, som får sex av sju stjärnor. DGC One har en relativt hög beredskap genom policies och styrsystem och rapporterar regelbundet inom miljöområdet. DGC One har lyckats hantera sin mest centrala miljöpåverkan såsom energianvändning, koldioxidutsläpp, och avfall, skriver Folksam.
Vi har jobbat aktivt med miljöfrågorna och kommer att fortsätta med det ännu mer framöver, säger Jörgen Qwist, vd för DGC, till Telekomnyheterna.
TN: Varför är det viktigt för er att engagera er i miljöfrågan?
Dels så är det viktigt att ta ansvar för miljön och dels tror vi att det kan ge ökade värden för kunderna. Sedan är det ett sätt att spara pengar, både för oss själva och för våra kunder, säger han.
TeliaSonera får fem stjärnor och placerar sig före, i nämnd ordning, Tele2 (3 stjärnor), Millicom (2), Phonera (0) och Alltele (0).
På området för mänskliga rättigheter är det TeliaSonera som klarar sig överlägset bäst, med motiveringen att man uppvisar en över medelnivå för sin beredskap. Policies och program inkluderar hälsa och säkerhet, mångfald, kollektiv föreningsrätt, arbetstid och löner, korruption, tvångsarbete samt mänskliga rättigheter i leverantörsledet.
Rapporten kan läsas här: http://www.folksam.se/testergodarad/skotersigforetagen/ansvarsfulltforetagande