EU-kommissionen ser ingen anledning att förändra de grundläggande delarna av USO att även omfatta mobila tjänster och bredband på EU-nivå. Det skriver kommissionen i ett pressmeddelande från den 23 november.
Kommissionen har kommit till denna slutsats på grundval av ett offentligt samråd och den tredje periodiska översynen av omfattningen av denna tjänst. Kommissionen har också dragit slutsatsen att det inte skulle vara lämpligt att, i detta skede, kräva en enda bredbandshastighet för samhällsomfattande tjänster på EU-nivå. Detta med tanke på de mycket olika stadier av utveckling som medlemsstaternas telekomnät har. Framför allt skulle bördan på industrin och inverkan på konsumentpriserna vara störst i medlemsstater med låg bredbandstäckning och låga inkomstnivåer. Dock behåller medlemsstaterna möjlighet att införa bredband i sina nationella USO i motiverade fall. Hittills har Finland, Malta och Spanien föreskrivit en lägsta bredbandshastighet i den nationella lagstiftningen.
Kommissionen har också meddelat de områden där ytterligare vägledning kan behövas i framtiden, för att hjälpa medlemsstaterna att genomföra USO-reglerna mest effektivt. Dessa inkluderar:
kriterier som används när medlemsstaterna beslutar i vilken takt som internet ska lämnas enligt deras nationella samhällsomfattande tjänsteregler
mekanismer för att utse samhällsomfattande tjänster
beräkning av nettokostnaden för samhällsomfattande tjänster (USO)
finansieringsmekanismer, inklusive eventuella skyddsåtgärder för att förhindra en onödig börda som läggs på operatörerna
åtgärder för slutanvändare med funktionshinder