Konsumentverket kan tänka sig en sänkning av de maximala bindningstiderna för elektroniska kommunikationstjänster till sex månader. Det skriver man i en rapport om den svenska marknaden för telekom som offentliggjorts i dag.
Konsumentverket har gjort en undersökning med 3 000 respondenter som visar att kunder som har valt avtal med kortare bindningstid är mindre missnöjda än andra. Vidare är kunderna mindre missnöjda och ångrar sig mindre om de har:
gett ett högt betyg på informationen som kom från säljaren
jämfört flera olika alternativ
kunskaper om teknik och abonnemangstyper för att göra jämförelser
enkelt att jämföra abonnemang med varandra
lätt att förstå vad som ingår i priset
varit välinformerade inför köpet.
Därför föreslår Konsumentverket nu att man själva ska revidera sina föreskrifter om prisinformation och se över de maximala bindningstiderna.
Förslagsvis kan en maximal bindningstid på 6 månader för abonnemang gällande elektroniska kommunikationstjänster övervägas i samband med en sådan översyn, skriver Konsumentverket i sin rapport.
Myndigheten vill även ge kunderna möjlighet att direkt följa sina kostnader i samband med konsumtion av elektroniska tjänster. Man kommer även att bjuda in Telekområdgivarnas styrelse till ett seminarium om analys och resultat från rapporten. Dessutom föreslår man att regeringen noga följer utvecklingen inom EU.
Hela Konsumentverkets rapport hittar du här: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2011/2011_18_Fordjupad_analys_av_marknaden_for_telekom.pdf