NYHETSARKIVET
12 dec 2011 12:34
Konsumentverket vill sänka bindningstiderna till sex månader
Konsumentverket kan tänka sig en sänkning av de maximala bindningstiderna för elektroniska kommunikationstjänster till sex månader. Det skriver man i en rapport om den svenska marknaden för telekom som offentliggjorts i dag.

Konsumentverket har gjort en undersökning med 3 000 respondenter som visar att kunder som har valt avtal med kortare bindningstid är mindre missnöjda än andra. Vidare är kunderna mindre missnöjda och ångrar sig mindre om de har:

• gett ett högt betyg på informationen som kom från säljaren
• jämfört flera olika alternativ
• kunskaper om teknik och abonnemangstyper för att göra jämförelser
• enkelt att jämföra abonnemang med varandra
• lätt att förstå vad som ingår i priset
• varit välinformerade inför köpet.

Därför föreslår Konsumentverket nu att man själva ska revidera sina föreskrifter om prisinformation och se över de maximala bindningstiderna.

”Förslagsvis kan en maximal bindningstid på 6 månader för abonnemang gällande elektroniska kommunikationstjänster övervägas i samband med en sådan översyn”, skriver Konsumentverket i sin rapport.

Myndigheten vill även ge kunderna möjlighet att direkt följa sina kostnader i samband med konsumtion av elektroniska tjänster. Man kommer även att bjuda in Telekområdgivarnas styrelse till ett seminarium om analys och resultat från rapporten. Dessutom föreslår man att regeringen noga följer utvecklingen inom EU.

Hela Konsumentverkets rapport hittar du här: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%c3%a4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2011/2011_18_Fordjupad_analys_av_marknaden_for_telekom.pdf
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108