NYHETSARKIVET
11 jan 2012 12:29
Konsumentens rätt ska stärkas vid telefonförsäljning och appförsäljning
Regeringen vill stärka konsumenternas rättigheter när man använder telefoner och surfplattor för att göra olika inköp. I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver finansmarknadsminister Peter Norman (M) tillsammans med EU- och konsumentminister Birgitta Ohlsson (FP) hur kunderna ska skyddas mot en aggressiv finansbransch, bland annat när det gäller inköp via telefoner.

”Konsumenternas ställning när de handlar via telefoner eller läsplattor behöver också stärkas, särskilt då barn lockas till köp. Regeringen har gett en utredare i uppdrag att titta på detta”, skriver man i debattartikeln.

– Det är två olika utredningar som har tillsatts. En där Birgitta Ohlsson har gett i uppdrag att utreda konsumenternas ställning när varor och tjänster betalas via telefonräkningen. Den andra utredningen, som handlar om telefonförsäljning gör vi internt här på finansdepartementet, säger Victoria Ericsson, pressekreterare hos finansmarknadsminister Peter Norman, till Telekomnyheterna.

– Det är många konsumenter som inte förstår att de ingått avtal med en telefonförsäljare, exempelvis när det gäller pensionsrådgivning. Utredningen ska undersöka hur man kan stärka konsumenternas rättigheter, säger hon.

Utredningen kommer att ske internt på finansdepartementet och ska vara klar under 2012. Birgitta Ohlssons utredning, som genomförs av förre justitierådet Torgny Håstad, ska redovisas senast den 31 maj.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108