Mediakoncernen Schibsted vill köpa Aspiro och har därför lagt ett bud på 1,65 kr per utestående aktie i bolaget. Budet värderar Aspiro, som driver musiktjänsten WiMP och en webb-TV-lösning, till 340 miljoner kr.
Aspiro utgör ett spännande tillskott till Schibsteds Internetbaserade erbjudande och har lyckats med att få användare att betala för digitala tjänster, vilket passar bra in i Schibsteds nuvarande arbete med att hitta betalningslösningar för sina digitala medietillgångar. Som en del av Schibsted ser vi potential för ytterligare värdeskapande i Aspiro eftersom vi anser att Bolaget skulle ha bättre tillväxtmöjligheter som en del av en större koncern. Vi är övertygade om att vi, tillsammans med Aspiros ledning, kommer att kunna påskynda Aspiros utveckling genom vår sammantagna erfarenhet utav Internetbaserade verksamheter och genom att utnyttja Schibsteds befintliga distributionskanaler i Europa samt finansiella resurser. Vi kan även komma att söka strategiska partners i framtiden för att ytterligare utveckla potentialen i WiMPs streaming-lösningar för musik, säger Trond Berger, CFO på Schibsted, i ett pressmeddelande i dag.
Schibsted äger redan 18 procent av aktierna i Aspiro och har redan fått acceptans för sitt bud hos SEB Enskilda AS, Platekompaniet AS och Orkla ASA, som tillsammans innehar cirka 32,4 procent av kapitalet och rösterna i Aspiro.