Mobiloperatören Tre hade en tillväxt på 12,4 procent till 2 798 000 kr (2 543 000 kr) under årets andra kvartal. Det visar siffror från Investor i dag. Exklusive operatörens egen utrensning av kontantkortskunder var kundtillväxten dessutom 40 000 kunder under kvartalet.
- Vi har ett bra momentum just nu där alla tre affärsområden levererar positivt och ökar takten. De senaste två-tre åren har vi inte gjort några stora förändringar i organisationen eller portföljen och det skapar trygghet både i organisationen och bland kunderna som lärt sig vårat erbjudande, säger Haval van Drumpt, vd för Tre i Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: Du berättade vid den senaste kvartalsrapporten att Tre, på grund av de nya reglerna kring kontantkort, lämnar den delen av marknaden och att ni nu rensar ur de kunderna ur kundstocken. Hur ligger ni till i den processen?
- Prepaid är stängt och klart vilket innebär att vi har en enklare kundstock att hantera nu när Tre bara har abonnemangstjänster. Under kvartalet rensade vi ut de 9 000 sista kontantkortskunderna.
TN: Ni gjorde en stor lansering av FWA under kvartalet. Hur har den fallit ut?
- Det har varit väldigt bra efterfrågan och vi har fått många samtal från områden där vi ännu inte har byggt ut 5G. Det problem vi har är hårdvaran där vi har en backlog på en månad när det gäller utomhusantenner.
TN: Hur ser ni på inflationen och de ökande kostnaderna. Du säger själv att ni inte har gjort några prishöjningar sedan du tillträdde, kommer ni att klara fortsätta utan det eller kommer det prishöjningar nu?
- Det stämmer att kostnaderna ökar på alla fronter just nu. Framförallt när det gäller el och räntor. Vi har en beredskap för att se över priserna men har ännu inte tagit något beslut att göra det. Jag tycker att vi är väl positionerade att hantera situationen då vi har produkter för alla plånböcker, säger Haval van Drumpt.