I dag är det nästan precis ett år sedan Konsumenternas Tele- och Internetbyrå, KTIB, slog upp sina portar för allmänheten. Organisationen, som finansieras av 17 operatörer har nu för avsikt att försöka få med fler operatörer. Det säger Mattias Grafström, vd för KTIB, till Telekomnyheterna.
- Under det här första året har vi haft 8 700 ärenden och vi märker att vi gör en bra nytta på marknaden. Därför tycker vi att det är viktigt att få in fler operatörer. Det finns ett klart mervärde för operatörerna att vara med hos oss i och med att vi löser en hel del problem varvid belastningen på den egna kundtjänsten minskar, säger Mattias Grafström.
TN: Vilken är er största framgång under det gångna året?
- Jag tycker att de uppföranderegler om ingående av avtal som vi tagit fram tillsammans med operatörerna är den största framgången. I och med att operatörerna har antagit de reglerna har vi halverat antalet ärenden kring dessa problem. Främst handlade reglerna om vilken information som ska framgå när man tecknar avtal, hur man ska undvika fel och hur man smidigt ska lösa fel som ändå uppstår, säger Mattias Grafström.