De externa kunderna till Telias nätbolag Skanova står för en allt större andel av bolagets omsättning. Det visar en genomgång av Skanovas försäljning under de senaste fem åren.
Under 2021 stod de externa kunderna för 22 procent av omsättningen, det vill säga nästan en fjärdedel. Men går man tillbaka fem år i tiden till år 2016 så var andelen bara 14 procent. Det innebär att andelen har ökat med 67 procent de senaste fem åren.
Samtidigt har de externa kundernas omsättning räknat i kronor inte ökat särskilt mycket. Förra året stod de för 1 095,0 miljoner kr att jämföra med 963,3 miljoner kr för fem år sedan. En ökning på 13,7 procent.
En förklaring till att de externa kunderna står för allt större andel av Skanovas omsättning skulle kunna vara att kopparnäten, där Telias andel av intäkterna varit väsentligt högre än inom fiber, till stor del har stängts ned.
Under 2021 såg Skanovas resultatsiffror ut så här (2020 års siffror inom parentes). Alla belopp i miljoner kr:
Omsättning: 4 977,2 (4 971,0)
Rörelseresultat: -65,3 (22,3)
Koncernbidrag -401,8 (-55,5)
Förändring överavskrivningar: 184,1 (-243,3)
Årets resultat: -395,1 (-419,4)
Extern omsättning: 22% (21%)