Sveriges största tågoperatör SJ håller med de brevskrivande företagen som vill ha bättre mobiltäckning på tåget.
- Om vi ska vara en attraktiv reseplattform för både affärs- och privatresenärers så måste vi ha en bra mobiltäckning och den användarupplevelsen är inte bra i dag. Vi ser att det utöver konnektivitet även behövs kapacitet. Ett tåg som rör sig är som en liten stad som rör sig och om denna lilla stad ska kunna få en bra mobilupplevelse på tåget så behövs investeringar från operatörerna som kanske inte kommer att vara lönsamma på kort sikt, säger Johan Näsman, CIO på SJ, till Telekomnyheterna.
Just SJ har tidigare fått en del kritik från operatörerna för att man framförallt drivit på en tekniklösning där de själva tar emot mobilsignalerna via modem på tågen för att sedan distribuera ut signalen via wifi ombord. Men nu har man ändrat den linjen och arbetar aktivt med att se till att mobilsignalerna utifrån på ett bättre sätt kan komma in i tågen.
- Vi har hittat en teknik där vi fräser in ett fint raster i den klimatfilm på tågfönstren, som stänger ute mobilsignalerna, utan att vi behöver ta loss och byta fönstren vilket är väldigt kostsamt. Att hitta en ekonomiskt försvarbar lösning på detta har varit en av våra största utmaningar. Alla nya tåg som är beställda kommer att ha vara radiotransparenta och X2000-tågen kommer de närmaste tre åren att rustas upp och då passar vi även på att byta till radiotransparenta fönster på dem, säger Johan Näsman, som även påpekar att man från SJ:s sida haft en mycket bra dialog med operatörerna i de här frågorna.