Antalet anmälningar mot Open Infra hos Allmäna Reklamationsnämnden, ARN, och Konsumentverket, KOV, har minskat rejält under 2022, jämfört med de senaste två åren. Anledningen är, enligt bolaget, att man sedan två år tillbaka har tagit ett rejält grepp kring kundfrågorna. Det framgår av ett pressmeddelande från Open Infra.
"Vi är mer lyhörda idag och vill att kunden ska vara nöjd med oss och sin fiberanslutning. Nu satsar vi framåt och bygger snabbt upp det som vi inte hunnit med när det gäller våra kundrelationer. Just nu pågår utveckling av Mina sidor och en mängd olika automatiseringar för att kunderna ska få snabb information om leverans, drift och ärendehantering", säger Gunnar Brundin, operativ chef på Open Infra, i en presskommentar.
I det långsiktiga projekt som Open Infra startade för ett par år sedan har man tagit ett rejält omtag när det gäller nya villkor, nya avtal, ökad kunskapsnivå på kundtjänst, utbildning av säljare och projektledare, samt att hela bolaget har utbildat sig i Robust fiber.
"Open Infra valde att i maj 2022 ändra villkoren för alla kunder, oavsett om de väntade på sin fiber eller om den var driftsatt sedan fler år tillbaka. I de nya villkoren är det förtydligat att om driftsättning inte skett inom 24 månader från avtalssignering får man frånträda avtalet kostnadsfritt. Ytterligare förtydliganden har gjorts om man vill frånträda avtalet innan 24 månader. Nu finns två olika fasta avgifter; en om grävstart inte ägt rum och en om grävstart har ägt rum. I de tidigare villkoren var dessa avgifter angivna som procentsatser vilket gjorde beloppet otydligt för kunden. Avbrottsavgiften är numera 5 900 kr om grävstart inte ägt rum och 7 900 kr efter grävstart", skriver bolaget.
Open Infras ärenden hos ARN och KOV de senaste åren
2022: ARN: 25 st, KO: 31 st (t.o.m 23 september 2022)
2021: ARN: 184 st, KO: 124 st
2020: ARN: 132 st, KO: 155 st
Antal driftsatta fiberkunder Open Infra Sverige per 23 september 2022: 72 500.