Efter 15 år av Telia-dominans har Telenors lågprisvarumärke Vimla tagit över toppen i Svenskt Kvalitetsindex årliga nöjdhetsmätning av de svenska mobiloperatörerna. Det framgår av Svenskt Kvalitetsindex mätning för 2022, som presenterats i dag.
Ända sedan 2007 har Telia och Halebop prenumererat på förstaplatsen i mätningen. 2007 och 2014 har huvudvarumärket Telia varit bäst och övriga år, tretton stycken, har Halebop toppat listan.
Men i år har Vimla gjort ett ryck och höjt sitt betyg samtidigt som Halebop har tappat betyg för andra året i rad.
En trend som Svenskt Kvalitetsindex pekar på i årets mätresultat är efterfrågan på prisvärdhet och flexibilitet.
"Om funktionalitet och service är viktigt för branschen i stort så det främst prisvärdhet och flexibilitet som sticker ut bland de topprankade operatörerna. Det är också två elementen som tar sikte på pris och att kunna göra förändringar vilket är särskilt viktigt för vissa kundgrupper. Det syns både bland privatkunder och mindre företagskunder", säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.
Anmärkningsvärt i resultatet är att även Hallon ligger före Halebop i resultatlistan och att Tre är det huvudvarumärke som rankas högst i branschen.
Här är årets resultat från Svenskt Kvalitetsindex privatmätning av mobiloperatörer (förra årets resultat inom parentes):
Vimla: 77,6 (72,8)
Hallon: 75,2 (72,0)
Halebop: 74,7 (76,3)
Comviq: 73,3 (71,1)
Tre: 66,8 (64,3)
Telia: 65,9 (64,9)
Tele2: 65,7 (65,3)
Telenor: 64,9 (64,3)
Övriga: 72,5 (64,9)
Branschen: 67,8 (66,7)
Studien baseras på närmare 3 200 intervjuer och genomfördes under september månad i år.