NYHETSARKIVET
11 okt 2022 14:16
Ericsson: Företag behöver vara mer proaktiva mot störningar
Företag behöver vara mer proaktiva och motståndskraftiga för störningar. Det konstaterar Ericsson i en IndustryLabs-rapport som presenterades av bolaget i går.

Enligt rapporten tror 42 procent av beslutsfattarna för närvarande att de kommer att möta avbrott i sitt företag inom en snar framtid på grund av naturkatastrofer orsakade av klimatförändringar. Andra oförutsedda händelser förväntas också skapa utmaningar, såsom energikrisen, pandemin och globala konflikter. Och även om de inser att beredskapen är avgörande, finns det ett behov av att gå från reaktiva strategier till långsiktig resiliensplanering, och flytta bort från återhämtningsorienterad motståndskraft.

"Den goda nyheten är att företag tar resiliensplanering på allvar. Cirka 49 procent av beslutsfattarna säger att deras företag har en väldefinierad strategi för att hantera störande händelser och bland anställda säger nästan åtta gånger fler att de är förberedda, än att de inte är det. Förberedelsen drivs av digitalisering och automatisering, eftersom 90 procent av företagen som har väldefinierade resiliensstrategier har visat sig satsa stort på dessa områden. Det är dock viktigt att inse värdet av proaktiv snarare än reaktiv motståndskraft är något som i dag kanske inte är en del av företagens strategier. I grund och botten behöver mer arbete behöva göras med tanke på det rådande klimatet", skriver Ericsson i sin rapport.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108