NYHETSARKIVET
14 okt 2022 13:23
Cellnex: Butiker bör tänka mobiltäckning istället för wifi
Var femte svensk upplever problem med mobiltäckningen när de befinner sig i butik för att handla. Det visar en Kantar Sifo-undersökning som mobilnätbolaget Cellnex låtit göra.

- Många butiker har satsat på att bygga upp egna wifi-nät, som kunderna kan koppla upp sig på, men i Sverige det är generellt sett få kunder som gör det. Tvärtom upplever många kunder en dålig mobiltäckning, säger Staffan Lindbäck, sverigechef på Cellnex, till Telekomnyheterna.

Sifo-undersökningen visar att 79 procent av svenskarna använder mobilen under sina butiksbesök, hälften av dessa använder den ofta. Samtidigt svarar var 18 procent av konsumenterna att de upplever att de har problem med täckningen på sin mobiltelefon när de är och handlar. I åldersgruppen 18–29 år upplever 33 procent problem med dålig täckning i butik. Bara 28 procent svarar att de aldrig upplever problem.

- Det här visar att butiks-wifi i princip är oanvändbart. Att så försvinnande få kopplar upp sig mot trådlöst nätverk i butik när de handlar gör att man kan hävda att butikerna kastar pengarna i sjön om de väljer denna teknik. Butikerna lägger ganska så stora resurser på de här nätverken. Man bör nog fråga sig om det finns någon vinning i den investeringen, säger Staffan Lindbäck, sverigechef på Cellnex, till Telekomnyheterna.

Cellnex Sverige, som förra året tog över Tres svenska mobilmaster, har i dag en organisation på cirka 30 personer i Stockholm och Köpenhamn. Utöver driften av torn och tak åt Tre jobbar bolaget med att bygga inomhustäckning och öka nätkapaciteten vid idrottsarenor och andra platser där nätet behövs stärkas upp.

- Cellnex har en etablerad affär kring detta ute i Europa, säger Staffan Lindbäck.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108