Telia har förlorat 275 000 mobilkunder under de senaste tre åren. Trots det ser man inte någon anledning att se över sin prisstrategi. Det framkom vid boiagets kvartalsrapport i dag.
På en direkt fråga från en analytiker, hur Telia kan vara så avslappnade när det gäller prissättning när Tele2 tar 399 kr ett mobilabonnemang med fri data samtidigt som man hos Telia bara får 15 Gb för samma peng, svarade Allison Kirkby följande.
- Vi har levt med prisskillnaden gentemot Tele2 en tid och medan vi fortsätter att bygga ut 5G-nät snabbare än våra konkurrenter, samtidigt som bibehåller bästa nät, bästa täckning och högre hastigheter i nätet, kan vi ännu inte se att prisskillnaden har någon påverkan på vår affär.
Sedan det tredje kvartalet 2019 har Telia bara redovisat mobilkundstillväxt, exklusive IoT-abonnemang, två kvartal. Det senaste kvartalet var tappet dock blygsamma 1 000 kunder.
Telias svenska omsättning ökade under kvartalet med 3,3 till 8 698 miljoner kr (8 424 miljoner kr Q3 2021). Samtidigt ökade EBITDA-resultatet med 1,2 procent till 3 394 miljoner kr (3 353 miljoner kr). Rörelseresultatet ökade med 16,7 procent till 1 647 miljoner kr (1 411 miljoner kr).
Under det senaste kvartalet tappade Telia 8 000 bredbandskunder men ökade antalet TV-kunder med 16 000.