Trots att telekom traditionellt ses som en konjunkturstadig produkt, som traditionellt inte drabbas särskilt hårt i lågkonjunktur så visar en Novus-undersökning som fakturaplattformen Billogram har låtit göra, att unga är beredda att spara in på framförallt telefonitjänster.
"Telefoni och bredband är dock två områden som tycks stå sig starkt trots en ökad prismedvetenhet vid en ekonomisk kris skulle endast 11 % välja att spara in på telefoni, och 9 % på bredband. Det kan jämföras med streamingtjänster där motsvarande siffra är 55 %. Det finns emellertid betydande skillnader mellan generationerna i åldersgruppen 1829 skulle nästan var fjärde person spara in på telefoni, medan endast 5 % skulle göra så i åldersgruppen 6579. För bredband ser förhållandet liknande ut", skriver Billogram i ett pressmeddelande och fortsätter.
"Det ekonomiska läget har gjort att många abonnemangskunder ser över sina nuvarande avtal, och fyra av tio är mer benägna att byta leverantör idag jämfört med ett år sedan. En majoritet är dessutom beredda att låsa in sig i ett längre avtal om det ger ett lägre pris."