Mediakoncernen NTM har gått in som minoritetsaktieägare i Fiber8, och bildar samtidigt ett dotterbolag som ska sälja bredband i utgivningsområdet. Fiber8 har som affärsmodell att sampaketera bredband med digitala tidningsprenumerationer och arbetar i dag med VK Media i Umeå och värmländska NWT Media.
NTM har 19 prenumererade titlar för lokala nyheter och tar nu steget att bredda affären. Lanseringen av Folke bredband ska skapa mervärde för befintliga kunder och samtidigt ge stora möjligheter att nå nya målgrupper, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Folke bredband kommer vara tillgängligt både som enskild tjänst eller paketerad med en prenumeration på lokala nyheter.
"Vi har stora möjligheter att utveckla konsumentaffären med vår lokala räckvidd och infrastruktur tex etablerade marknadskanaler, försäljningsorganisation och ett kundcenter som är van att hantera kundsupport för digitala tjänster", säger Gunilla Bakkenes, som har lång yrkeserfarenhet från Telia och som nu är affärsområdeschef för Läsaraffären på NTM, i en kommentar
I samband med att NTM kliver in som delägare i Fiber8 AB säljer Johan Hellström, tidigare vd för A3 och T3, sitt ägande om 9,7 procent av aktierna i bolaget.