Nuuday, det vill säga TDC:s tidigare konsumentverksamhet i Danmark, förbättrade sitt underliggande ebitda-resultat med 14,3 procent under det fjärde kvartalet förra året, jämför med motsvarande period 2021. Det framgår av den kvartalsrapport som bolaget presenterade idag.
Framförallt beror det förbättrade ebitda-resultatet på kraftigt minskade operativa kostnader, opex.
Samtidigt säger bolagets vd Jon James till den danska tidningen ITWatch att det inte håller i längden att sparka sig till besparingar.
"Tidigare sparade man pengar genom att sparka folk. Det fungerar helt enkelt inte i längden. Det enda riktiga sättet att spara är att ge bättre kundservice så att du får färre samtal. Det bästa samtalet är ett samtal du aldrig får", säger Jon James till tidningen.
Under det fjärde kvartalet 2022 sjönk Nuudays intäkter med 0,1 procent till 3 719 miljoner DKK medan underliggande ebitda steg med 14,3 procent till 432 miljoner DKK. Under kvartalet ökade antalet bredbandskunder för första gången sedan Q1 2016, med 1 000 nya kunder. Antalet mobilkunder ökade med 5 000 medan antalet TV-kunder sjönk med 2 000.