De 20 marknader som har kommit längst när det gäller 5G står för 85 procent av de globala 5G-abonnemangen. Det konstaterar Ericsson i den första utgåvan av sin nya rapport Ericsson Mobility Business Review. Enligt rapporten visar de aktuella marknaderna nu, efter en trög inledning, på ökande intäktskurvor och nyckeln till det är, enligt Ericsson, rätt prissättningsmodeller.
"Att möta våra kunders utmaningar är kärnan i vårt FoU-arbete och varje produkt vi utvecklar. Kopplingen mellan 5G-kundintag och intäktstillväxt på de 20 främsta 5G-marknaderna understryker att 5G inte bara ändrar spelplanen, utan att tidiga användare drar nytta av det. Det som är särskilt uppmuntrande med detta är att även om 5G fortfarande befinner sig i en relativt tidig fas, växer marknaden snabbt med tidiga användarexempel och en tydlig väg till användningsexempel på medellång och lång sikt", säger Fredrik Jejdling, affärsområdeschef för Networks på Ericsson, i en kommentar.
Det som framförallt driver den tidiga marknaden för 5G är Enhanced Mobile Broadband, eMBB. 5G eMBB erbjuder de snabbaste intäktsmöjligheterna för 5G, eftersom det är en förlängning av tjänsteleverantörers befintliga verksamhet, som förlitar sig på samma affärsmodeller och processer, skriver Ericsson i sin rapport.
Och trots att de 20 främsta marknaderna står för 85 procent av 5G-abonnemangen globalt så har 80 procent av konsumenterna på de aktuella marknaderna ännu inte gått över till 5G.
Ericsson Mobility Report Business Review kan du ladda hem
här