NYHETSARKIVET
7 feb 2023 14:43
De får chefsroller när Telia omorganiserar B2C-verksamheten
Telia Sverige omorganiserar sin konsumentverksamhet från de tre affärsbenen Fast, Mobil och TV för att istället bygga en organisation baserat på Business Management och Commercial Management. Det kan Telekomnyheterna avslöja i dag.

Omorganisationen innebär bland annat att ett flertal chefer nu tvingas söka nya roller i konsumentorganisationen, något som de informerades om så sent som i förra veckan.

- Vi tror på en affär där kunderna väljer flera olika tjänster från oss och då är det mer naturligt att vi är organiserade på det här nya sättet. Egentligen har vi jobbat enligt den här modellen redan under hela förra året, men det är först nu som vi genomför organisationsförändringen i praktiken, säger Henrik Lönnevi, chef för konsumentaffären på Telia i Sverige, till Telekomnyheterna.

De två cheferna för Business Management och Commercial Management har redan utsetts och det är Hanna Paepke, som i dag är chef för strategi och planering inom konsumentverksamheten som blir chef för Business Management och Johanna Sahlman, tidigare Halebop-chef och numera Chief Experience Officer inom Telias konsumentverksamhet, som blir chef för Commercial Management.

Under mitten eller slutet av februari är tanken att Telia ska har tillsatt de övriga chefsrollerna under Hanna och Johanna.

TN: Du lämnar Telia för att bli vd för Kivra den 1 mars, du känner inte att du lämnar en isärplockad maskin till din efterträdare Oscar Karlsson?

- Nej, tvärtom, det här är ett viktigt kliv för att göra oss ännu bättre framöver och Oscar kommer in i en perfekt tid för att ta vår konsumentaffär till nästa nivå, säger Henrik Lönnevi.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108