NYHETSARKIVET
15 feb 2023 11:52
Betalteletjänster fördubblade Telekområdgivarnas ärenden
Efter att Telekområdgivarna även fått ansvar för betalteletjänster, det vill säga tjänster förmedlade via mobilräkningen, fördubblades antalet ärenden under 2022, jämfört med året innan. Det skriver organisationen i ett pressmeddelande från i går.

Under 2022 fick Telekområdgivarna in 13 034 ärenden jämfört med 6 636 under året innan.

Framförallt handlar de nya ärendena om sms-tjänster, prenumerationer på till exempel spel, roliga emojis eller betalsamtal till horoskoplinjer etcetera.

"Vi ser att de flesta klagomål kommer i samband med att mobilräkningen kommer, ibland upp till sex veckor efter att man beställt tjänsten och då har glömt att man klickat på en länk eller skickat en pin-kod till en tjänst", skriver Telekområdgivarna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108