Nordiska företag är sämre på att investera i nya framväxande teknologier som 5G och IoT. Det visar en global studie som EY har gjort bland 1 325 företag, varav 100 Nordiska.
"5G förknippas ofta med optimering av verksamheter, som uppkoppling och övervakning av maskinell utrustning inom industrin. Men potentialen är även enorm vad gäller utveckling av företagens affär och erbjudande, exempelvis inom retail där 5G och IoT ger nya möjligheter till en 360-vy av kunden och därmed helt nya sätt att både marknadsföra och leverera tjänster och produkter", säger Charlotta Kvarnström, partner och nordiskt ansvarig för EY:s verksamhet inom teknik, media och telekommunikationssektorn.
Ungefär en tredjedel av företagen, globalt och i Norden, anser att bristande förståelse för hur 5G kan implementeras och användas är ett problem. Komplexiteten i att integrera 5G med befintliga teknologier, samt bristande förståelse för hur 5G relaterar till annan teknologi anses vara en utmaning hos cirka 40 procent av företagen. I Norden anger företagen till högre grad att bristande stöd för 5G från ledningen, samt utebliven budget för investeringar i teknologin, är en stor intern utmaning.
Rappporten EY Reimagining Industry Futures Study finns att läsa här
https://mb.cision.com/Main/1179/3715086/1849340.pdf