Nokia uppdaterar sin företagsstrategi och ska nu leda en värld där näten möter molnen. Det var huvudbudskapet när bolaget i går höll press- och analytikerkonferens i Barcelona.
Bolagets nya företagsstrategi bygger på sex pelare:
Öka marknadsandelar med tjänsteleverantörer, drivet av fortsatt tekniskt ledarskap;
Utöka andelen företag inom sin kundmix;
Fortsätta att förvalta sin portfölj aktivt, för att säkerställa en väg till en ledande position i alla segment där man ska konkurrera;
Ta vara på möjligheter från sektorer bortom mobila enheter för att tjäna pengar på Nokias IP och fortsätta att investera i FoU för Nokia Technologies;
Implementera nya affärsmodeller, as-a-Service; och
Utveckla ESG till en konkurrensfördel och bli "trusted provider of choice" i branschen.
"Vi ser potentialen med en digital förändring av företag, industri och samhälle som ger betydande vinster i produktivitet, hållbarhet och tillgänglighet. Vår marknadsledande nätverksteknik behövs i allt högre grad av kunder och partners i alla branscher. Vi ser en framtid där nätverk går längre än att koppla ihop människor och saker. De är anpassningsbara, autonoma och användbara. De är nätverk som känner, tänker och agerar och de maximerar möjligheterna till digitalisering", säger Pekka Lundmark, vd och koncernchef för Nokia.