Bahnhof vill nu att regeringen tar tag i det system kring PTS årsavgifter som gör det möjligt för operatörer som är både nätägare och tjänsteleverantör att räkna bort interna avgifter från den avgiftspliktiga omsättningen. Det framgår av en debattartikel i Dagens Juridik i dag.
"Bahnhof har sökt en dialog med PTS för att peka på bristerna med avgiftsreglerna och dess tillämpning ur konkurrens- och rättvisesynpunkt. Vi har också föreslagit alternativa modeller för att ta ut avgifterna på ett mer rättvist sätt. Exempelvis att de endast ska betalas av företag som har den faktiska rådigheten över ett telekomnät och upplåter detta mot betalning till tjänsteleverantörer.
PTS har inte ifrågasatt Bahnhofs beskrivning av effekterna som avgiftsberäkningen leder till, men har försvarat beräkningen med att den är enkel för PTS att administrera, och att den aspekten väger tyngre än orättvisorna för Bahnhof och andra tjänsteleverantörer", skriver Bahnhofs vd Jon Karlung och fortsätter.
"Bahnhof begär därför att Regeringen låter genomföra en förutsättningslös översyn av konsekvenserna av nuvarande avgiftssystem, inklusive frågan om konkurrensneutralitet. I en sådan översyn ligger även frågan om avgifter är det lämpligaste sättet att finansiera PTS verksamhet. Dessutom behövs effektiva metoder för att kontrollera att avgifterna används avsiktsenligt när det gäller tillsynen.
Slutligen noterar vi regeringens beslut om att PTS numera ska lyda under finansdepartementet istället för, som tidigare, infrastrukturdepartementet. Det är en välkommen signal om att PTS behöver en överrock när det gäller hushållningen med influtna skatter. Men det krävs mer än så när en myndighet aktivt motarbetar sina uppdrag."
Hela debattartikeln finns att läsa
här