Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea Hovrätt lättar på det tidigare förbudet för Telia att använda uttryck om att man har bäst mobilnät. Det framgår av en dom från i förrgår.
"Patent- och marknadsöverdomstolens bedömningar innebär till skillnad från underinstansens att den påtalade marknadsföringen i relativt stor omfattning inte är att bedöma som vilseledande", skriver domstolen i sina domskäl.
Patent- och marknadsöverdomstolen har, till skillnad från underinstansen Patent- och marknadsdomstolen, funnit att i ett flertal fall har marknadsföringen utformats på ett sådant sätt att det tydligt framgår att påståendet avser resultatet av ett kvalitetstest som det saknats anledning att inte godta utfallet av. Denna marknadsföring vill domstolen därför tillåta.
Det innebär att det är okej för Telia att till exempel hänvisa till att man är bäst i test i en undersökning av P3 Connect.
Däremot anses inte en undersökning av Kantar Sifo, där Telias marknadsföringspayoff är Två av tre tycker att vi har bäst nät vara ett kvalitetstest och kommer även i fortsättningen att förbjudas.
Anledningen till att frågan om Telias reklamformuleringar har prövats av domstol är att konkurrenten Tre har stämt dem. Parterna har nu möjlighet att överklaga domen till Högsta Domstolen.
Vill du läsa hela domen så skicka ett mejl till info@telekomnyheterna.se (endast för prenumeranter).