Trafikverkets GSM-R-nät MobiSIR måste vara det dyraste nätet per kund i Sverige. Det finns inte mycket aktuell fakta kring nätet men 2015 hade man cirka 7 000 användare, vilket förmodligen inte har ökat särskilt mycket, och 2012 hade man 1 200 basstationer, vilka har blivit fler, utan att det finns fakta om exakt hur många hundra fler det handlar om.
Men bara med de här två uppgifterna kan vi konstatera att det går färre än sex abonnenter per basstation i Trafikverkets eget mobilnät.
Samtidigt vet vi att Trafikverket i faktisk mening hindrar mobiltäckning i tunnlar efter de svenska järnvägsnäten. Uppgifter till Telekomnyheterna visar nämligen att allt redan är förberett för ett läckande kabelsystem i tunnlarna längs Botniabanan. Men några operatörer har ännu inte släppts in i denna lösning. Tvärtom gick 22,5 miljoner kr i statsbidrag till att anlägga mobiltäckning i ynka tre av Botniabanans många tunnlar förra året.
Jag tror att Sverige skulle må mycket bättre av att driften av det aktuella GSM-R-nätet skedde genom mobiloperatörernas försorg istället för Trafikverkets. Det skulle skapa bättre förutsättningar för täckning längs de svenska järnvägarna samtidigt som driftskostnaden sjönk.
Hade det inte varit för det EU-regelverk som kräver att tågsamtalen ska gå över den uråldriga GSM-R-standarden, så skulle jag föreslå att mobilnätsoperatörerna gick samman och skänkte 7 000 abonnemang med fri nationell roaming till Trafikverket och järnvägsbolagen, mot att de skulle få fritt fram att bygga vettig mobiltäckning längs den svenska järnvägen.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna