Samtidigt som det finns krav på bättre mobiltäckning längs de svenska järnvägarna så ställer Trafikverkets eget GSM-R-nät MobiSIR nu åter till problem för mobiloperatörernas utbyggnad.
I den planerade frekvensauktionen i höst, där frekvenser i 900, 2 100 och 2 600 MHz-banden ska auktioneras ut har Post- och telestyrelsen ställt krav på en bättre mobilnätsutbyggnad längs med järnvägarna. Krav som har fått både operatörer, järnvägsoperatörer och Trafikverket att protestera. Det framgår av de remissyttranden som har kommit in till PTS inför auktionen.
"PTS behöver, i tillståndsvillkoren, skapa förutsättningar för en stabil och störningsfri radiomiljö för tågradio. För att uppnå detta måste Trafikverkets angivna krav på frekvensseparation vid 925MHz och störningsnivåer i RMR-frekvensband tillgodoses alternativt att PTS uppvisar teknisk evidens för att förslagen inte kommer att påverka Trafikverkets radiosystem negativt. PTS nuvarande förslag försätter RMRradion i en oacceptabelt oförutsägbar radiomiljö under hela tillståndsperioden", skriver Trafikverket i ett yttrande och påpekar att man anser att PTS inte visar tillräcklig förståelse eller tar hänsyn till verkets krav.
Samtidigt föreslår Tågföretagen det vill säga Trafikverkets telefonikunder i GSM-R-nätet att PTS tar bort sina krav på reducerad effekt till sändarna på 900 MHz och förlänger den befintliga filterlösningen, som infördes för åtta år sedan, för tågen.
Inte helt förvånande kämpar mobiloperatörerna för att få använda så mycket frekvenser och signalstyrka som möjligt längs med järnvägarna.
"Telenor vill särskilt påpeka att det tvärt om, längs järnvägssträckor främst i tätorter, finns ett fortsatt stort behov, på ett betydande antal siter, att erbjuda täckning med hjälp av 900 MHz-bandet då denna täckning bidrar till täckning och kapacitet på dels längre avstånd dels djup inomhustäckning", skriver Telenor.
"Tre vidhåller sina tidigare redovisade synpunkter och vill igen understryka att skärpningen av blockingkraven med 13dB (punkt 11) innebär en kraftig begränsning av möjligheterna att fullt ut använda det viktiga lågbandsspektrumet i 900 MHz-bandet, se vidare Tres yttrande av den 28 mars 2022", skriver Tre i sitt yttrande.
Med detta kan man konstatera att PTS förmodligen viktigaste fråga inför höstens frekvensauktion är att lösa den knut som just nu låser frågan kring 900 MHz bandets sändningsstyrka längs med de svenska järnvägarna.