NYHETSARKIVET
12 apr 2023 15:17
Vimla fällt för könsdiskriminerande reklam på Facebook
Telenors lågprisvarumärke Vimla har fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, för könsdiskriminerande reklam på Facebook. Det framgår av ett beslut från Reklamombudsmannen den 14 mars i år.

Den anmälda reklamen är ett sponsrat inlägg som har publicerats på Facebook. Inlägget innehåller text och en åtta sekunder lång video. Högst upp syns annonsörens logotyp, en blå cirkel med en vit bocksymbol och texten "sponsrad". I början av inlägget syns texten ”Ett abonnemang helt enligt dina villkor (grönthjärta-emoji)". Video­n börjar med att visa annonsörens logotyp. Efter några sekunder syns i stället texten "Trött på slemmiga säljgubbar?".

Enligt anmälaren är uttrycket "slemmiga säljgubbar" könsdiskriminerande. Anmälaren anser att normalt används orden "försäljare" eller "säljare", som även är könsneutrala. Det behöver inte vara män bara för att de är slemmiga.

"Nämnden finner att användningen av formuleringen 'slemmiga säljgubbar' framställer män i en stereotyp könsroll som är nedvärderande för män i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler. Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig", skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108