Mobiloperatören Tre fortsätter att redovisa bra tillväxt både ekonomiskt och kundmässigt på den svenska marknaden. Det framgår av Investors kvartalsrapport som presenterades i dag på morgonen.
Under det första kvartalet i år ökade den svenska omsättningen med 9,3 procent till 1 911 miljoner kr (1 749 miljoner kr) samtidigt som serviceintäkterna ökade med 9,5 procent till 1 244 miljoner kr (1 136 miljoner kr).
Smolket i glädjebägaren är dock resultatet där ebitda-marginalen sjunker till 34,8 procent (37,5 procent) efter att ebitda-resultatet bara har ökat med 1,5 procent till 666 miljoner kr (656 miljoner kr) under kvartalet.
- Kostnaderna för energi, ränta och valutaeffekterna slår väldigt hårt mot oss nu och efter att ha räknat med att inflationstrycket skulle vika snabbare än vad det har gjort så måste vi göra mer. Prisökningen för Hallon i början av det andra kvartalet var ett första steg och vi tittar nu på hur vi kan kompensera de ökade kostnaderna även på andra sätt, säger Haval van Drumpt, sverigechef för Tre, till Telekomnyheterna.
När det gäller kundbasen så redovisar Tre en abonnenttillväxt på 23 000 abonnemang under kvartalet, då har man ändå rensat ur närmare 11 000 Hallon-kunder under perioden, till följd av registreringskravet på prepaid-kunder.