Den nya lagen om kontantkortsregistrering innebar en nedskrivning av 44 000 kontantkortskunder för Tele2 under det första kvartalet i år. Kundtappet vägdes upp lite av en prepaid-kundtillväxt på 4 000 abonnemang och en ökning av antalet mobilkunder för företagssidan med 13 000 abonnemang.
Tele2:s svenska verksamhet ökade under kvartalet nettoomsättningen med 1 procent till 5 431 miljoner kr (5 364 miljoner kr Q1 2022). Det underliggande ebitda-resultatet sjönk samtidigt till 2 193 miljoner kr (2 242 miljoner kr).
Antalet bredbandskunder ökade under kvartalet med 4 000.
Tele2:s privatmarknads arpu, sjönk under kvartalet till 201 kr (202 kr Q1 2022) vilket framförallt beror på att fler kunder har valt billigare abonnemangspaketeringar. Tjänsteintäkterna på privatsida ökade under kvartalet något till 3 017 miljoner kr (3 006 miljoner kr).
På företagssidan ökade tjänsteintäkterna under kvartalet med 5 procent till 1 019 miljoner kr (973 miljoner kr).