Telia Sverige ökade sin omsättning med 5,1 procent till 8 980 miljoner kr (8 548 miljoner kr) under årets första kvartal jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av bolagets kvartalsrapport som presenterades i dag. Framförallt är det en ökad försäljning av hårdvara och till viss del ökade tjänsteintäkter som ligger bakom omsättningsökningen.
Operatörens justerade ebitda-resultat sjönk dock under samma period med 0,7 procent till 3 313 miljoner kr (3 337 miljoner kr) vilket i sin tur ledde till att den svenska ebitda-marginalen sjönk till 36,9 procent (39,0 procent).
Under det första kvartalet ökade antalet mobila abonnemangskunder (exklusive M2M) med 5 000, samtidigt som antalet kontantkortskunder minskade med 20 000, jämfört med årsskiftet. Antalet bredbandskunder ökade under kvartalet med 8 000 och antalet TV-kunder med 22 000.