Telia har ändrat definitionerna av sina kunder varvid man har skrivit ner antalet mobila abonnemangskunder med 201 000 per det senaste årsskiftet. Det framgår av en not i bolagets kvartalsrapport från i går.
Enligt Telia har uppdelningen av intäkter omräknats för att återspegla en uppdaterad intern produkthierarki samt uppdaterade, och mellan marknaderna harmoniserade produktdefinitioner.
"De främsta gjorda förändringarna avser omklassificering av intäkter från Mobila slutkundsintäkter till Bredband samt från Övriga fasta tjänsteintäkter till Företagslösningar.
Vidare, som ett resultat av olika organisationsförändringar har CAPEX exklusive kostnader för licenser, frekvenser och nyttjanderättstillgångar och antal anställda omräknats för jämförbarhet mellan segmenten", skriver Telia.
De nya definitionerna har inneburit följande kundtalsförändringar för den svenska marknaden:
Mobilabonnemang: -201 000
Fast telefoni: +33 000
Bredband: +123 000
TV: -80 000
För helåret slår förändringarna på följande sätt intäktsmässigt:
Mobila slutkundsintäkter: -536 Mkr
Telefoni: +88 Mkr
Bredband: +710 Mkr
Företagslösningar: +786 Mkr
Övriga fasta tjänsteintäkter: -1 048 Mkr