NYHETSARKIVET
5 maj 2023 11:53
Tioåriga Hallon i skymundan på Tres födelsedagsfest
När Tre slår på stora trumman för sitt 20-års jublieum i Sverige så hamnar operatörens lågprisvarumärke Hallon i skymundan, men faktum är att Hallon fyller tio år i morgon och är i allra högsta grad en viktig del i Tres framgångar på den svenska mobilmarknaden. Faktum är att Telekomnyheterna bara för ett par månader sedan kunde avslöja att Hallon vid årsskiftet hade 760 000 kunder, det betyder att lite drygt 30 procent av Tres närmare 2,5 miljoner kunder har ett Hallon-abonnemang.

Och tittar man tillbaka till våren 2013 när Hallon lanserades så hade Tre cirka 1,6 miljoner abonnenter då. Det skulle i så fall betyda – godtyckligt räknat – att Hallon stått för 85 procent av Tres tillväxt de senaste tio åren.

Men lanseringen av de hemmasnickrade varumärket Hallon, som dåvarande Tre vd:n Nicholas Högberg skapade tillsammans med Hallons första produktchef Niklas Wihlemsson, hade en allt annat än lyckad tajming.

I dagsmedia skrevs nämligen spaltmeter om hur farligt det var att äta frysta hallon. Detta eftersom dessa kunde sprida smittan Hepatit A.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108