NYHETSARKIVET
5 maj 2023 11:53
Tre fyller 20 år: Har gått från fiasko till succé
I dag är det 20 år sedan mobiloperatören Tre lanserade sina första mobilabonnemang på en presskonferens i källaren under flaggskeppsbutiken på Stureplan. Då lanserades två basabonnemang, Blå för privatkunder och Grön för företagskunder, som både kunde kombineras med tilläggsabonnemanget Röd, där man för 288 kr per månad fick 50 minuter videotelefoni. Målgruppen var de 20 procent av svenskarna som använder mobilen mest.

De som var med på den tiden vet att Tres vision om att alla skulle ringa videotelefoni inte slog särskilt väl och att det inte var förrän operatören lanserade mobila bredbandstjänster i hissnande 3,6 Mbit/s som operatörens marknadsandelar började öka.

Idag, 20 år senare, är läget annorlunda. Tre växer snabbare än någon annan operatör på den marknaden och vilken dag som helst lär man passera 2,5 miljoner kunder med tanke på den kundtillväxt man har redovisat de senaste kvartalen.

Vid operatörens interna firande i förrgår uppmärksammade man även de 57 medarbetare som varit med från början och som fortfarande arbetar kvar på bolaget. En av dem är nätchefen Maria Jonsson som nu är lika engagerad i 5G-utrullningen som hon var i starten av Sveriges första kommersiella 3G-nät.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108