Bredband2 rapporterar i dag ett tufft första kvartal för 2023, där alla viktiga siffror går neråt. Bolagets omsättning sjönk dock bara marginellt till 383,1 miljoner kr (383,4 miljoner kr Q1 2022).
Ebitda-resultatet sjönk under perioden till 60,4 miljoner kr (63,0 miljoner kr) samtidigt som rörelseresultatet, ebit, sjönk till 25,0 miljoner kr (27,1 miljoner kr).
Antalet bredbandskunder för Bredband2 sjönk för andra kvartalet i rad då man redovisar 3 000 färre bredbandskunder under Q1 2023, jämfört med Q4 2022.
"Arbetet med förbättrade marginaler går enligt plan. Vi har höjt rörelsemarginalen med 1 procentenhet de senaste kvartalen och har ambitionen att ytterligare förbättra med en procentenhet till Q4-23. Vi kommer därmed in i 2024 med en högre rullande kvartalsvis rörelsemarginal och en planerad fortsatt positiv utveckling även långsiktigt.
Arbetet med att förbättra marginalerna kommer troligen att kortsiktigt påverka kundintaget för privata fibertjänster negativt under våren, men vi räknar med att det är en tillfällig utveckling. Vi har en lång historik av stark organisk tillväxt och vårt fokus kommer långsiktigt att ligga på att öka intaget av fiberkunder och framför allt att öka försäljningen av tilläggstjänster. Både privat- och företagssidan har goda förutsättningar att växa under de kommande åren. Vi förväntar oss att omsättningen ökar redan kommande kvartal", skriver Bredband2:s vd Daniel Krook i sitt vd-ord.