Allmänna Reklamationsnämnden beslutar att Telia ska ersätta en kund för det han betalat för ett sportpaket som fick ändrat utbud samt befria honom från eventuella betalningskrav. Det skriver Dagens Juridik.
Bakgrunden är att kunden via Telia tecknade abonnemanget All Sport, med innehåll från Viaplay och C More. Kunden tecknade abonnemanget som kostade 599 kronor i månaden med 12 månaders bindningstid just för Viaplays Premier League-sändningar. Dock slutade Telia leverera Viaplay efter förhandlingar och lade till andra kanaler i utbudet.
Kunden ville häva avtalet, vilket Telia motsatte sig. Bolaget menar att det genom att lägga till andra kanaler och sänka månadskostnaden med 100 kronor ersatt mannens förlust och inte väsentligt försämrat tjänsten.
ARN har efter en granskning dock gått på kundens linje och konstaterat att han beställt en tjänst som heter "All Sport från Telia, C More och Viaplay". Telia-tjänstens villkor visar inte tillräckligt tydligt att innehåll helt skulle kunna bortfalla. Under perioden på två månader som Viaplays utbud inte var tillgängligt var tjänsten därför felaktig och får sägas upp.