Trots att det bara har gått sex månader sedan Konsumentverket avslutade sin senaste granskning av Allente efter en stor mängd anmälningar, inleder konsumentmyndigheten nu en ny granskning av bolaget. Detta sedan man har fått in 116 anmälningar mot bolaget sedan november förra året.
- Vi har haft en dialog med Allente tidigare, som avslutades i november förra året, med motiveringen att Allente lovat att vidta åtgärder kring de problem som man anmälts för, säger Elin Forsberg, ansvarig jurist på Konsumentverket, till Telekomnyheterna.
De anmälningar som har kommit in det senaste halvåret handlar i flera fall om att säljare är otydliga med att de ringer från Allente och vill sälja bolagets tjänster, att kunder har fått fakturor trots att de inte har skrivit på några avtal och att säljare har utelämnat information om bindningstid, eller att priser och tjänster inte stämmer överens med vad man har kommit överens om.
Allente har nu fram till den 2 juni på sig att förklara hur detta har skett och hur man ska åtgärda problemen.