Allente vill nu kommentera den senast inledda granskningen som Konsumentverket inleder mot bolaget.
I en mejlkommentar till Telekomnyheterna berättar Sverigechefen Victor Liljeroth om bolagets hantering av anmälningarna som lett till att Konsumentverket startar en andra granskning av verksamheten, bara sex månader efter att en tidigare granskning avslutats.
"Vi jobbar kontinuerligt med de här frågorna och har sedan den senaste granskningen halverat antalet ärenden hos Konsumentverket. Detta tack vare en stor mängd åtgärder i våra försäljnings- och kundserviceled som har gett bra effekt, vilket vi också ser i våra kundnöjdhetsundersökningar. Som granskningen visar finns det fortfarande områden att jobba med, och vi fortsätter att fokusera på att ha nöjda kunder både blivande och existerande", berättar Liljeroth.
Telekomnyheterna rapporterade igår om att Konsumentverket startar den andra granskningen på grund av att 116 nya anmälningar mot Allente kommit in sedan november 2022. Det senaste halvårets anmälningar handlar enligt Konsumentverket bland annat om att säljare varit otydliga med att de ringer från Allente och vill sälja bolagets tjänster.
Allente ska senast den 2 juni lämna in en förklaring till hur detta hänt samt vilka åtgärder ska vidtas.