Här är en samling punkter från Telekomnyheternas chefredaktör, Mats Roesgaard Sjödins snabbgenomgång av Post- och telestyrelsens rapport Svensk Telekommarknad för 2022.
De totala slutkundsintäkterna ökar för första gången sedan 2018: 49 737 miljoner kr (49 245 miljoner kr).
Intäkten per månad från snitthushållet ökar för första gången sedan 2017: 597 kr per månad (595 kr per månad)
Mer än 2 miljoner abonnemang har använt 5G: 2,1 miljoner (0,7 miljoner)
Utgående trafikminuter från mobilnät minskade för första gången 39 128 miljoner minuter (41 679 miljoner minuter)
Antalet skickade MMS minskar för första gången: 598 miljoner (618 miljoner)
Intäkter från privata mobilabonnemang ökar för första gången sedan 2019: 21 738 miljoner kr (21 283 miljoner kr)
Intäkter från mobila företagsabonnemang ökar för första gången sedan 2017: 8 215 (8 120)
Fiber står nu för 81,2 procent av alla fasta bredbandsabonnemang (78,0 procent)
Mobila datatrafiken ökade 27,8 procent till 3,0 miljoner Tbyte (2,4 Tbyte) ökningen 2021 var 28,9 procent
Intäkterna för svartfiber och våglängd passerade 6 miljarder kr: 6,1 miljarder kr (5,6 miljarder kr)
Trots operatörernas fokus på sampaketerade abonnemang så minskade antalet sampaketerade abonnemang till 1 498 000 (1 510 000).